اصول فقه

مطالبی پیرامون علم اصول فقه در حقوق و حوزه

اصول فقه

مطالبی پیرامون علم اصول فقه در حقوق و حوزه

  • ۱
  • ۰

هو الحق و له الحمد

یکی از انواع قیاس، قیاس منصوص العله است که در نزذ شیعه هم مقبول بوده است. قیاس منصوص العله یعنی قیاسی که چیده می شود تا به یک حکم شرعی برسیم  بر اساس دلیلی باشد که خود شارع مقدس آن دلیل را به صورت منصوص ذکر کرده باشد.

برای فهم کامل مثالی ذکر می کنیم :

اگر شارع مقدس گفته باشد " الخمر حرام لانه مسکر (خمر حرام است به دلیل این که مست کننده است)" مستنبط می تواند به این دلیل شرعی تکیه کند و بگوید حداقل یکی از دلالئل تامه حرمت خمر مسکریت آن است پس "کل مسکر حرام (همه مست کننده ها حرام هستند).

چیزی که معلوم شد، این نوع قیاس عین قیاس منطقی می باشد که قطع آور است.

مثالی دیگر در قالب قیاس منطقی :

صغری : نبیذ مسکر است.

کبری : خوردن هر مسکری حرام است.

نتیجه : پس خوردن  نبیذ حرام است.

چنانچه گفته شد این نوع قیاس، قیاس مورد قبول و پذیرش شیعه می باشد البته نوع دیگری از قیاس هم نزد شیعه حجت است و آن قیاس اولویت است که ان شاء الله تعالی به زودی بحثی در این رابطه در وب قرار می گیرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی